HVA ER DRAGRACING?

VELKOMMEN TIL DRAGRACING PÅ GARDERMOEN RACEWAY

Sporten oppstod i USA i 1930-årene. Antagelig var utgangspunktet ungdom som kappkjørte fra lyskryss til lyskryss. Denne ulovlige kjøringen ble flyttet tilnedlagteflystriper, avstengte motorveier eller store parkeringsplasser. Verdens første dragrace organisasjon er National Hot Rod Association (NHRA) stiftet i USA i 1951. Sportenspredte seg etter 2. verdenskrig til Europa og senere til «resten av verden». Drag raceble anerkjent av Det internasjonale bilforbundet (FIA)i 1965 og senere av Det Europeiske motorsykkelforbund (UEM).

STARTEN ER HELT AVGJØRENDE!

Det kjøres enten 402,33 meter (1/4 engelsk mile) eller 201,16 meter (1/8 mile). De fleste gjør en burn out for å varme dekkene. Oppvarmingen har stor betydning for de som kjører med «slicks» (dekk uten mønster). Varme dekk blir klebrige og fester bedre mot underlaget. Underlaget på Gardermoen er asfalt påsprøytet «trackbite». Et middel som virker som klister. Så er det opp til sjåføren da; Hans/hennes reaksjonsevne på startplata er helt avgjørende. Den som “sovner” på starten har små sjanser til å ta igjen konkurrenten og vinne. Ofte er det bare tusendeler av et sekund i forskjell! Starten er elektronisk styrt med 3 fotoceller til hver bane koblet til et start-tre (juletre). eller «grana». Se bilde til høyre. De øverste 2 par med hvite lys forteller førerne, pluss starteren at kjøretøyene står riktig posisjonert på startplata. Deretter trykker starteren på en knapp og start-treet aktiveres. Reaksjonstiden er tiden fra det blir grønt lys til forhjulet bryter fotocellen på startlinjen. Starter kjøretøyet for tidlig vises rødt lys («red light») som vil si tyvstart. I mål er det også fotoceller. De registrerer slutt tid (ET= «Elapsed time») og hastighet over målstreken. I tillegg måles tiden flere steder utover banen.

starten

KVALIFISERING OG ELIMINERING (FINALER)

I utgangspunktet er dragrace enkelt; førstemann i mål vinner! Først har man en rekke runder med kvalifisering. Her er det enten reaksjonstiden - eller Elapsed time (slutt-tiden)) som avgjør hvilken plassering man får på kvalifiseringslisten. Kvalifiseringslisten danner grunnlag for hvem som møtes i elimineringen. En god plassering på kvallisten gir “enklere” motstand i første runde av elimineringen. Etter hvert drag får førerne en utskrift på papir, en såkalt “time-slip”. (Se kopi av time-slip til høyre.) Her ser du bl.a. tid etter 60 fot, tid og hastighet etter 660 fot (201 m), slutthastighet i km/timen og slutt-tid. Resultat tavla på banen gir deg informasjon om evt. dialin, evt. reaksjonstid, og alltid slutt tid og hastighet.

kvalifisering

LITT OM SIKKERHET, KLASSER OG REGLER

Sikkerhet for førere, funksjonærer og publikum er det viktigste og går foran alt annet. Derfor kan det dessverre bli lange pauser når noen mister motordeler eller slipper ut olje! Oljeflekker på banen er kritisk og må fjernes helt. En dråpe olje kan ha fatale konsekvenser i stor hastighet. Strenge sikkerhetskrav og opplæring gjelder for brann- og redningspersonell (se bilde), løpsledelse, startere, jury og dommere osv. Samme krav gjelder for selve banen, førere & kjøretøy, belter, bremseskjermer, brannsikre klær, hjelm, sko osv. Det er over 20 klasser i dragrace. I de fleste klassene må fører gjennomgå et lisenskurs og gjennomføre minst 3 godkjente drag. Alt om klasser, regler og sikkerhet finner du nettet. Se f. eks. http://bilsport.no/reglement-dragrace/. For de fleste er det ofte lommeboka og/eller tid til hobbyen som avgjør hvilken klasse som passer! Viktige faktorer er drivstofftype, trimming, vekt, antall sylindre, motorvolum, karosseriform, eksosanlegg, toppfart, førerens alder, mulighet for sponsing osv. De yngste kjører Jr. Dragster eller Jr. Bike, som kan kjøres fra man er 8 år. Deretter går det fra gateregistrerte biler og motorsykler i klassen 11,0 Sportsman/Street legal, via lettere modifiserte kjøretøy til spesialbygde biler 2 og motorsykler som kun kjører på dragrace baner. Top Fuel dragster er den råeste og dyreste. Ett – 1 drag inklusiv burn out koster fort 25 000,-. Forutsett at intet ryker! Dette er publikumsmagnet nr. 1 over hele verden. Kjøretøyene har store kompressormatede V8 motorer som sluker 40-50 liter Nitro metan på et drag. Motorene yter rundt 8000 hester! I motorsykkelklassen er det tilsvarende råe klasser. Super Twin Top Fuel med 2 sylindre og Top Fuel Bike med 4 sylindre og 1000 hk eller mer. De forskjellige klassene har ulike kvalifiseringsmetoder og begrensninger. Speaker gir informasjon om dette.

Litt

DRAGRACE I NORGE

Det første norske drag race stevne var på Fyresdal flyplass i 1978. I dag er det ca. 200 aktive drag race team i landet. I tillegg mange som kun kjører street legal. Gardermoen raceway (opprinnelige Ringbanen) hadde første stevne i 1983. Ludvig Bjørnstad tilhørte Europaeliten den gang og ble første nordmann under 6 sekunder i klassen Top Fuel dragster i 1987. Liv Berstad var i første halvdel av 1990-årene i Europaeliten i samme klasse. Hun holdt en periode Europa rekorden med litt over 5 sekunder i mål. Verdensrekorden nå er over 535 km i timen på rundt 3,7 sekunder! Satt i USA selvsagt. Banerekorden på Gardermoen lyder på 4,74 sek. og 514 km/t. Norge har for tiden noen av de aller beste i Europa i klassen super twin top fuel motorsykler! I samarbeid med blant annet Norges Idrettsforbund og Norsk Motorsportforbund (NMF) ble det i fjor for første gang i norsk historie satt sammen et landslag for motorsykler i drag race.

OM ARRANGØRKLUBBEN NORSK DRAGRACING GARDERMOEN (NDRG)

Klubben Norsk Dragracing Gardermoen har rundt 100 funksjonærer som helt gratis og på fritiden arrangerer 4-5 drag race stevner på Gardermoen hvert år. Vårt største stevne er Drag Challenge i august hvor det jevnlig kjøres EM-runder. Se www.ndrg.no/terminliste. Gardermoen raceway er den eneste internasjonalt godkjente dragrace bane i Norge. Banen er snorrett og har bare 5 cm høydeforskjell på 402 meter. Etter mål er det et bremsefelt på 700 meter. Underlaget er 15 cm betong (restene etter den gamle Ringbanen anlagt av tyskerne under 2. verdenskrig). Oppå er det asfalt og trackbite. Gardermoen raceway har hatt mange Europa rekorder gjennom tidene. Ett av klubbens stolteste øyeblikk var da svenske Peter Svensson kjørte det første draget på MC under 6 sekunder utenfor USA (5,93 sek.) 3. august 2009! Dette er en rekord som var blitt jaktet på lenge på de profesjonelle banene i Europa, Canada og Australia. At begivenheten inntraff hos en gjeng ivrige amatører langt inni en skog i Norge ble lagt merke til. NDRG er tilsluttet AMCAR (Norges nest største bilorganisasjon), Norges Idrettsforbund, Norges Bilsportforbund (NBF), Norsk Motorsportforbund (NMF), FIA og UEM.

UTLEIE

Klubben leier ut deler av området (unntatt selve drag race banen) til blant annet drifting, foto-opptak, brann- og politiøvelser og diverse utstillinger. Utleie kan inkludere tribune, strøm, toaletter m.m. For utleie kontakt Frode Hansen, på tlf. 922 04 117.

LYST TIL Å HJELPE TIL SOM FUNKSJONÆR OG SAMTIDIG KOMME TETT PÅ ACTION? ELLER BLI MEDLEM?

Vi har alltid behov for funksjonærer. Kontakt Frode Hansen, tlf 922 04 117. Vil du støtte klubben som medlem? Gå inn på www.ndrg.no for mer info. Bli gjerne med i vår Facebook-gruppe «Norsk Dragracing Gardermoen»

HAR DU LYST TIL Å PRØVE?

I klassen 11,0 Sportsman/Street legal kan du stille opp med din vanlige bil! Har du førerkort og EU-godkjent bil er det bare å betale vognlisens og førerlisens på forhånd. Den er gyldig en hel sesong. Gå inn på Norges Bilsportforbund på http://bilsport.no/skjemaer. Og deretter melder du deg på løp. Dermed er du race ready for både drag race og street legal. På Gardermoen låner klubben ut junior dragster og junior motorsykler pluss utstyr til deg som er mellom 8-19 år og også til de unge som vil ta lisenskurs. (Bildet viser brødrene Mikael og Eskil Rolstad og deres junior dragster). På www.ndrg.no finner du mer info. Kontakt gjerne Trond Høst, på tlf 90 91 80 00 eller på mail: dragracing@mustang.no

Ta deg gjerne en tur rundt på depot området. For den motorinteresserte er det helt topp å kunne rusle rundt og se hva teamene gjør mellom hvert drag. Har mekanikerne tid vil de mer enn gjerne svare og forklare.

Gardermoen, mai 2014. Forfatter Tore Ravneberg, pressesjef i NDRG. Tel 90 24 84 15. Epost: presse@ndrg.no

hardu
Translate »